Ruusunmarjoja lasipurkissa

syyskuuta 14, 2015

Tässä on varmasti maailman helpoin DIY-vinkki, johon materiaalit ovat valmiina luonnossa.

Siitä vain ei pääse yli, eikä ympäri, että syksy on tullut. Puut vihertävät edelleen, mutta se ihana kesäinen lämpö on lähtenyt hiipumaan ja päivät ovat selvästi harmaampia. Tämä saa ainakin minut kaipaamaan jonkinlaisia syksyisiä väripilkkuja tänne sisälle, siitäkin huolimatta, että juuri nyt kotona tuntuu olevan aivan liikaa värejä. Sen lisäksi, että koristekaappi pitäisi avata ja tarkastaa mitä kaikkea se on niellyt sisuksiinsa, ajattelin myös tee-se-itse vimmassani kokeilla aivan jotain uutta. Tuossa jokin aikaa sitten kipaisin ulos ja samalla kun leikkasin pihlajanoksia maljakkoon, poimin mukaani hieman ruusunmarjoja pensaista, jotka ovat täällä päin ainakin aivan pullollaan niitä.

Kotona päädyin sitten pesemään ne varmuuden vuoksi ötököiden varalta. Olen kamalan ötökkäkammoinen ja minua kuvottaa ajatus kaikista pikku nilviäisistä ryömimässä, seinien sisäpuolella. Kun olin saanut marjat virutetuiksi, siirsin ne uuninpellille ja uuniin kuivumaan. Uuni oli säädettynä 50 asteeseen.

Kuivattamisessa vierähti näppärästi koko vuorokausi. Olin kuitenkin aika turvallisin mielin, koska uunin lämpötila oli niin alhainen. Ensin marjat muuttuivat ihan pinkeiksi ja tahmaisiksi, mutta lähtivät lopulta kuitenkin kuivumaan ja kurtistumaan. Annoin marjojen jäähtyä vielä yhden yön yli kulhossa pöydällä, ennen kuin ryhdyin sisustamaan.
Tässä kuvia lopputuloksesta. Suosittelen tätä kaikille. Tämä on todella helppoa ja kuivatut marjat näyttävät todella kivoilta lasipurkissa ja kynttelikössä. Katsotaas, mitä kaikkea saan vielä aikaiseksi tässä syksyn aikana. Minulla nimittäin olisi hirveä vimma tehdä kaikenlaista kivaa täällä kotona. Ensin pitää kuitenkin hankkia tarveaineita.





You Might Also Like

4 kommenttia

  1. Hauskan näköinen lopputulos. Meillä on ruusunmarjoja pihalla. Jos emme tänä vuonna niitä syö niin voisin keksiä niille jotain sisustusaiheista käyttöä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohon, mitä minä olen saanut kotona aikaan, ei ihan hirveän montaa marjaa tarvittu. Näitä oli sellainen pieni kulhollinen. Eli eiköhän niitä jäisi syötäväksi enemmän kuin tarpeeksi, vaikka muutaman uhraisikin kodin kauneuteen. ;)

      Poista
  2. Oi, onpas kivan näköisiä. Mä en tänä vuonna ole kovin paljoa pihlajanmarjoja nähnyt, mutta pitääpä napata mukaan kun kohdalle eksyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kuullut samaa muiltakin, mutta ainakin tässä meidän nurkilla on pihlajia aivan täynnä marjoja. Pitää varmaan kohta käydä karsimassa taas pari pikku oksaa maljakkoon, kun meikäläisen ruusut ovat taas nuupahtamassa kovaa vauhtia.

      Poista