Luonnonmateriaalien kutsu

by - lokakuuta 17, 2015

Tässä on ollut pientä blogihiljaisuutta, mikä on johtunut puhtaasti ja valehtelematta allekirjoittajan saamattomuudesta. Olen puuhannut kyllä kaikenlaista muuta, mutta blogin puolelle on ollut hyvin vaikeaa löytää. Nyt olen täällä taas ja ajattelin jakaa teidän kanssanne hieman mietteitäni sisustustekstiileistä.

Viimeaikoina minua ovat alkaneet kiehtoa sisustamisessa erityisesti luonnonmateriaalit.  Tähän asti en ole juurikaan katsellut mistä ostamani tuotteet ovat tehty. Sitä mukaa, mitä enemmän olen uppoutunut tähän sisustusharrastukseeni, olen kuitenkin saanut kuulla paljon luonnonmateriaaleistag ja oikeastaan pelkkää hyvää. Olohuoneeseen olen miettinyt villa tai puuvillamattoa vanhan, tiensä päähän tulleen tilalle. Aito nahka ja taljat ovat kiehtoneet minua aina, vaikka olenkin eläinten huonoa kohtelua vastaan.
Anno Skandi villamatto. Kuva lainattu

Miksi villamatto? Ominaisuus, joka mainitaan ensimmäisenä kun puhutaan villamatoista, on se miten ne hylkivät likaa. Mikä tietysti helpottaa hieman niiden hoitoa. Löysin netistä ihan googlaamalla hyvät hoito-ohjeet villamatolle. Luonnonmukaisuuden lisäksi mietin kestävyyttä. Kaikenhan saa kestämään paremmin hyvällä hoidolla ja huolenpidolla. Mutta itse olen huomannut, että luonnonmateriaalit kestävät aina luonnostaan paremmin kuin keinotekoiset. Mietitään nyt vaikka nahkaa ja keinonahkaa laukkumateriaaleina, kumpi on kestävämpää. Sitten hellävaraisuus, meidän kanssamme tulee pian asustamaan eräs hyvin pieni ja herkkäihoinen leidi, joka tulee varmasti myös köllöttelemään tulevalla matolla. Pitäisi siis miettiä asiaa myös hänen kannaltaan. Aloeveralla saa ihmeitä aikaan myös vauvan iholla, mutta eikös se ole hyvä ennalta ehkäistä noita mahdollisia ihovaurioita? Toinen tärkeimmistä seikoista on se, mitä eläimet sanovat villaan? Tiedän, että nukkamatot suorastaan houkuttelevat eläimiä merkkaamaan niitä, mutta aiheuttaako villa vastaavanlaisen reaktion?
Paljon olisi siis mietittävää ja selvää otettavaa ennen kuin voin päättää. Sen lisäksi eräs blogituttu suositteli lämpimästi myös puuvillaista mattoa. Villa on ollut päälimmäisenä omassa mielessäni, mutta enhän minä voi puuvillaakaan täysin sivuuttaa. Pitää varmaan laittaa villa ja puuvillamatto jonkinlaiseen vertailuun ja ehkä käydä kaupassa hypistelemässä ennen varsinaista päätöstä.
Anno Pandora villamatto. Kuva lainattu.

Viimeaikoina kuitenkin eräs toinen, erityinen luonnonmateriaali on häirinnyt minun mielenrauhaani paljon pahemmin kuin villa. Se on pistänyt silmään sisustusliikkeiden sivuilla, lehdissä ja blogeissa. Nimittäin pellava. On ollut pellavaverhoja, lakanoita, lautas- ja pöytäliinoja, kasseja ja koristetyynyjä, melkeinpä mitä vain, mitä kankaasta voi tehdä.
Kuva lainattu täältä.
Aivan ensimmäinen reaktioni pellavaan oli melkoisen mitään sanomaton ja taisinpa jopa pyöritellä hieman silmiänikin sille. En oikein osannut muodostaa minkäänlaista mielipidettä siitä, eikä se suoraan sanottuna tuntunut missään määrin omaan kotiin sopivalta. Osittain ehkä myös siksi, että vieroksuin ajatusta kankaasta, joka saa olla rypyssä. Mutta kuinka ollakaan, kun minä olen nyt onnistunut saamaan sitä pellavaa nyt joka tuutista, niin eikös se ole alkanut mietityttämään ja muuttumaan eräänlaiseksi haaveeksi. En tiedä mikä siinä pellavassa on nyt tällä tavalla kolahtanut, mutta ehkäpä minä uskaltautuisin kokeilemaans sitä jossain muodossa.
Kuva lainattu H&M Home sivustolta.

Tällä hetkellä totuttelen uuteen ajatukseen pellavaverhoista. Makuuhuoneeseen sellaiset saattaisivat sopia. Olen myös huomannut, että alitajuntani laitamilla ovat kummitelleet myös pienet ajatukset niistä lautasliinoista, astiapyyhkeistä ja koristetyynyistä. Apua! Hukunkohan minä kohta täysin pellavaan?

Tässä hieman inspiraatiokuvia herättelemään omia ajatuksiani ja ehkä joidenkin muidenkin...
Kuva lainattu täältä.
Kuva lainattu täältä.
Kuva lainattu täältä.

You May Also Like

0 kommenttia