2016-01-12

Lumimyrskyä ja kukkaloistoa


Ulkona pyryttää kuin viimeistä päivää, eikä itsellä ainakaan ole tänään ollut hirveitä haluja pistää nokkaa ovesta ulos. Jo ihan senkin vuoksi, että tuo leikkaushaava tuntuu reagoivan vaatteidenkin lävitse voimakkaasti kylmään. Niinpä meillä on nautittu tänään sisätilojen tuomasta lämmöstä.

Vaikka ulkona pyryttääkin ja näyttäisi vahvasti siltä, että se kauan kaivattu talvi on viimein tullut myös tänne etelään, minä nautin kotona kukasistani. Olen jo aiemmin kirjoittanut siitä, että minulla on tapana napata ruokakaupasta mukaani kukkakimppu pöydälle koristukseksi. Ilokseni huomasin, että näin joulun jälkeen kauppaan ovat ilmestyneet tulppaanit. Minä yhdistän tulppaanit vahvasti kevääseen, joten tällainen näky piristi melkoisesti. (En ole talvi ihminen. Rakastan loppu kevättä ja kesää.) Nyt voinkin sitten joulun jälkeen ryhtyä odottelemaan kesää.

Syy siihen, miksi suosin näitä kaupan kukkakimppuja, on se, että olen aivan toivoton viherpeukalo. Onnistun jostain syystä tappamaan kaikki kasvit, jotka päätyvät meille. Tahallani en sitä tee. Yritän oikeasti hoitaa kaikkia kukkasiani, mutta jokin tuppaa menemään aina pieleen. Mieheni vitsaileekin aina kun kiikutan kaupasta uuden orkkidean tai bonsain, että olen valinnut itselleni uuden uhrin. Sen lisäksi, että minäkin koidun kukkaparoille kohtaloksi, kissat auttavat minua auliisti näissä kasvimurhissa nakertamalla lehtiä ja kukkasia. Tällä hetkellä kirjahyllyssä nököttääkin lehdetön bonsai, joka urheati sinnittelee edelleen. Eilen kiikutin kaupasta mukanani alennuksessa olleen mini-orkkidean, katsotaan kuinka kauan se jaksaa sinnitellä minun käsissäni.

2 kommenttia:

  1. Kukat tuovat niin paljon eloa ja väriä sisätiloihin näin talvella. Minä olen kyllä maailman huonoin kasvien hoitaja. Kerran ostin kukan Ikeasta ja se nuukahti jo ennen kotiin pääsyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin tuovat. Pidän hirmuisesti kukista ja viherkasveista ja siitä syystä raahaankin niitä kotiin yksi toisensa jälkeen.

      Poista