2016-05-20

Neurologilla ja pään ultraäänessä

Kerroin teille maaliskuussa vauvan kiero kaula-postauksessa Nupulla todetusta torticolliksesta ja hieman sen hoidosta. Nyt hoito on edennyt ja sen tiimoilta onkin tullut uutta kerrottavaa. 


Tähän mennessä olemme  käyneet fysioterapiassa kerran kuussa jumppaamassa, vastasyntyneenä todetun torticolliksen vuoksi. Viime kerralla fysioterapeutti ehdottikin, aika yllättäen, että varaisimme Nupulle ajan neurologilta. Täytyy myöntää, että olin aluksi melkoisen puulla päähän lyöty. Ensimmäinen ajatus oli; Miksi ihmeessä tähän neurologia tarvitaan, kun ongelman syy on jo selvillä? Taisin näyttää sen verran hämmästyneeltä, että minulle kerrottiin ettei Nuppu teekään aivan kaikkia ikäänsä kuuluvia asioita ja olisi hyvä tarkastaa ettei kyseessä ole mikään neurologinen vaiva. Minun ensimmäinen ajatukseni oli se, etteivät lapset koskaan kehity täysin samaan tahtiin. Vauvaet eivät ole koneita vaan omia pieniä persooniaan, joista toiset ovat nopeampia j toiset rauhallisempia kehittymään. Lisäksi fysioterapeutti huomautti, että tytön vasen puoli oli oikeaa laiskempi. Johon minun olisi puolestaan tehnyt mieli todeta, että hän on kotona paljon aktiivisempi, kuin fysioterapeutilla. Hän on uusissa paikoissa selvästi vaisumpi ja lämpenee vasta hetken kuluttua uusille ihmisille, mikä minun mielestäni kertoo ehkä ujoudesta. Mutta enhän minä, vaikka hoitoalan koulutus onkin taustalla ja kokemustakin on, ala minua viisaampien ihmisten kanssa väittelemään. Suostuin siis siihen, että fysioterapeutti pyytää näillä perusteilla lähetettä neurologian lääkärin vastaanotolle. Sitä täytyi ajatella, että hyvä kun tutkivat, vaikka sitten vain varmuuden vuoksi.

Neurologin aika tuli sitten kuukauden päähän ja nyt siellä on sitten käyty. Ja jälleen kerran rupesi oikein harmittamaan, kun kaksi lääkäriä ja fysioterapeutti keskusteli keskenään, niin kuin minua ei olisi edes ollut paikalla. Lopulta, tämä keskustelu oli kutakuinkin ainoa, mitä minulle jäi tältä käynniltä käteen. Osaan minäkin puhua "lääkäriä", tiedän mikä on epikriisi, mobilisaatio, pneumonia ja niin edelleen, mutta tämän alueen sanasto on minulle tuntematonta. Se, mitä ymmärsin oli, että tyttäreni toinen puoli tuntuu kireältä ja raajoissa on jämäkkyyttä, mutta keskivartalo on pehmeä. Edes hoitoalan ihmisenä, minulla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä tämä tarkoittaa. Nyt meille suunnitellaan tehojaksoa, jolloin fysioterapiaa olisi kerran viikossa tietyn ajanjakson verran. Neurologin kontrolliaika sovittiin elokuulle, kesäkauden jälkeen ja pään ultraääni samalle viikolle.

Omasta mielestä ajatus pää ultrasta tuntui melko turhalta, kun tiedetään, että Nupun vaiva on fysiologinen, Eikä synnytyksessä ollut mitään ihmeellistä, kuten hapenpuutetta. Eikä kummankaan suvussa ole neurologisia sairauksia. Mutta en vieläkään lähtenyt riitelemään ammattilaisten kanssa. Tänään ultraäänessä, kun juttelin lääkärin kanssa, hän selitti, että tällainen toimenpide määrätään todella herkästi pienille lapsille. Se on helppo ja nopea tutkimus, joka tehdään aukileen kautta ja sillä saa hyvän pohjan jatkotutkimuksia varten. Riippuen aukileen koosta, ultraaja voi nähdä koko aivojen rakenteen ja bongata sieltä poikkeavuuksia. Meidän Nupun pää näytti normaalilta, siltä osin, mitä aukileen kautta saattoi nähdä. Nyt odotellaan vielä sen lääkärin soittoa, joka syynää kuvat suurennuslasilla.

Lisäsin nyt näille kaula-aiheille oman torticollis-tunnisteen, jolloin tämä aiheen seuraaminen käy halukkailta helpommin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti