Minun ajatuksiani somesta, internetistä ja lapsista

by - kesäkuuta 15, 2016


Tämä on aihe, jota olen miettinyt jo hetken aikaa, lähinnä omien valintojeni pohjalta. Sanon jo nyt ettei tämän postauksen tarkoitus ole tuomita tai moittia ketään! Jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee ja kokee, minä toimin omalla tavallani, enkä rupea väittämään sitä ainoaksi oikeaksi tavaksi toimia. Melkein kaikissa muissa äitien pitämissä blogeissa, joita minä luen, äidit julkaisevat kuvia lapsistaan ja puhuvat heistä etunimillä. Samoin facebookissa ja muualla somessa saan katsella kuvia ystävieni lapsista ja lukea lähes kaikesta, mitä vintiöt ovat keksineet. Silloin tällöin, kyllä mielessä käy ajatus siitä, olikohan nyt ihan fiksua julkaista tällaista, mutta pidän ajatukset omana tietonani. Olen kyllä jakanut omilla facebook sivuillani artikkeleita, joissa puhutaan turvallisesta somen käytöstä.

Te blogini lukijat olette varmasti huomanneet, että minä en ole tosiaankaan julkaissut täällä blogissa yhtään kunnon kuvaa meidän vauvasta tai kertonut täällä teille hänen nimeään. Te tunnette hänet lempinimellä Nuppu, jota meillä kotona kyllä käytetään ihan päivittäin. Mutta voin kertoa, että sama meininki jatkuu tuolla somen puolella. Facebookissa olen kertonut vain Nupun etunimen, eikä sielläkään näy tunnistettavia vauvakuvia.

Jo ennen kuin meidän tyttömme syntyi, me sovimme mieheni kanssa yhdessä, että me emme julkaise hänestä tunnistettavia kuvia somessa tai missään muuallakaan internetissä. Ensimmäinen syy tälle oli jo ihan turvallisuus. Internet on käsittämättömän iso systeemi ja kun sinne jotain kerran julkaisee, sitä on mahdotonta saada sieltä varmasti pois. Sitä ei voi koskaan tietää minne omat valokuvat joutuvat ja mitä joku muu niillä tekee. Tämän vuoksi mietin nykyisin tarkkaan jo mitä kuvia julkaisen itsestäni ja missä yhteydessä. Nuorempana on tullut hölmöiltyä ja tehtyä vaikka mitä, eikä niitä voi enää perua, mutta nyt haluan henkilökohtaisesti olla edes vähän fiksumpi. Toinen syy tälle päätökselle on ihan tytön yksityisyys. Tulevaisuudessa, kunhan Nuppu on riittävän vanha, hän saa itse päättää millaisia kuvia hän internetissä julkaisee. Silloin meidän on vain toivottava, että olemme onnistuneet istuttamaan tytön korvien väliin edes muutaman järkevän ajatuksen, siitä mitä internettiin kannattaa ladata.

Katsellesani omia lapsuusajan kuvia, tajusin ettei tällaista tilannetta ole ollut siihen aikaan. Eihän minun vanhemmillani ole ollut edes kännyköitä silloin, kun minä olen ollut vauva. Silloin kuvat pysyivät perhepiirissä ja lasten toilailuista kerrottiin suullisesti kahvipöydän ääressä. Minustakin on hauskoja kuvia, mutta osassa tapauksista olen kiitollinen, ettei kenelläkään ole ollut edes mahdollisuuta jakaa niitä kaiken kansan nähtäville. Toivottavasti Nuppu osaa myös arvostaa vastaisuudessa päätöksiäni.

Eikä tämä liity pelkästään internetissä julkaistaviin kuviin. Niin blogissa, kuin somessakin, mietin tarkkaan mitä julkaisen. Puhun blogissa joistain henkilökohtaisista asioista, mutta pidän tarkoituksella tiettyä etäisyyttä oman ja perheeni yksityisyyden suojaamiseksi. Aivan kaikki asiat eivät ole julkisia. Facebookissa ystävälistalleni ei pääse enää nykyisin ihan kuka tahansa. Siellä on niitä ihmisiä, jotka oikeasti tunnen ja jotka voivat minun puolestani kuulla meidän perheen asioista. Ihan kaikille kun ei kuulu se, mitä meille kuuluu. Siitä huolimatta mietin, millaisia juttuja seinälleni postaan. En halua nolata ketään perheestäni tai muusta lähipiiristäni, enkä jatkaa riitoja somessa tai  jakaa ihan kaikkein yksityisimpiä juttuja. Minusta se ei ole oikein. Mutta näin minä toimin ja toivon tehneeni oikeita valintoja.

You May Also Like

6 kommenttia

  1. Aivan oikeilla linjoilla olet. Ei pidä olla sokea somen vaaraoista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Jännitin hieman tämän kirjoittamista, koska tuntuu että olen tässä somen hallitsemassa maailmassa yksi harvoja joka ajattelee näin.

      Poista
  2. joo ei kyllä minä ajattelen ihan samalla tavalla tosin jos olette huomannu äiti ja perheblogi ja vloggauskin on aika iso ilmiö...varsinkin jenkit ja britit tekee noita perhe vlogeja paljon..hassua on että se on normi.Truman show elokuva elämä..Kun mä olen itse yrittänyt puhua tästä ihmisten kanssa aina ei saa oikeen vastakaikua.Olen kuule samaa mieltä.Ja toivos että ne pienet lapset ei tee vlogeja.tai miettis vähän.Maailma ei ole niin ...no.joku päivä ehkä ihmiset ymmärtää ellei ne tuijota vaan pelkkää reality tvtä läpi elämän.Hyvä:)onnea ja hyvää kesää!Kannattaa jättää aikuisten asiat ja työasiat erikseen lapsen asioista.kun lapsi ei edes osaa kieltäytyä julkisuudesta.ja lapsi voi luulla että kaikki tekee niin.jos sille antaa luvan siihen aina.Kiitos,kiva kuulla että en ole ainao joka ajattelee näin.Tietyssä määrin ei voi välttää enää näitä hommia mut kuitenkin.Liika mitä vaan on liikaa.Voi ihan hyvin tehdä oman valokuva albumin itselleen kotiin joka kuuluu sinne kotiin.kaikkea ei tarvi olla tvssä blogissa tai youtubessa.Carrie Bradsawta ei ole omassa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, mahtavasta ja rohkaisevasta kommentista. En itse seuraa vlogeja, joten kyseinen maailma on aika vieras itselle, Mutta kuten sanoin, olen nykyisin tosi onnellinen ettei minun äitini ole saanut edes mahdollisuutta jakaa niitä pottatreeni kuvia tai mitään muutakaan somessa. Näin minuööa itselläni on mahdollisuus päättää asiasta. Lisäksi olen sitä mieltä, että jos lapsi tottuu someen ja kaikkeen muuhun liian nuorena, hän ei osaa välttämättä samalla tavalla ottaa huomioon sen vaaroja.

      Poista
  3. Mun mielestä on hyvä, että nostat tärkeän teeman esiin. Tuntuu, että moni julkaisee kuvia ajattelematta sen kummemmin. Toki ymmärrän että on ihana jakaa hetkiä lapsensa taipaleista somessa ja blogeissa. Tänä päivänä kuvat voivat joutua mihin vain. Niitä voidaan käyttää tietämättä kuvituksena mainonnassa tai muussa ei toivotussa tarkoituksessa. Blogeissa kuvat ovat koko maailman saatavilla. Minäkään en tuomitse ketään, jos päätöksen on tehnyt harkinnan kautta. Koska lapsi ei itse pysty tekemään asian suhteen kypsää päätöstä, vastuu on vanhemmalla. Olen kanssasi samaa mieltä kaikesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Minusta tämä on hirmu tärkeää, varsinkin lasten kannalta. Kun tuo minun puolivuotias ei osaa sanoa vielä mitään siihen, mitä syödään tai puetaan päälle, niin minusta on epäreilua, että levittelisin kaikken hänen elämästään maailmalle, enkä kunnioittaisi hänen yksityisyyttään. Lapsilla ja vauvoilla, kun on oikeus siihen omaan yksityisyyteen.

      Poista