2016-08-22

Mustikkaiset banaaniletut

Blogeissa surffailun ja hyppimisen lomassa olen törmännyt muutamat kerrat banaanilettuihin. Minua resepti alkoi kiinnostaa erituisesti sen sormiruoka mahdollisuuden vuoksi. Tämä sormiruokailu on minulle aivan uusi maailmansa, siitä huolimatta, että minulla on pieniä veljiä ja vauvan kanssa oleminen on minulle muuten tuttua. Törmäsin ensimmäistä kertaa termiin sormiruoka, kun ystäväni lapsi tuli tähän ikään. Minulle tämä on ollut kutakuinkin sama asia, kuin maistelu. Nyt sillä on vain hienompi nimi ja siitä puhutaan eri tavalla.


Nyt Nuppu alkaa olemaan tässä sormiruokailu iässä ja minä olen päätynyt googlailemaan ja kysylemään facebookin vauvanruoka sivuilla, mitä antaa lapselle sormiruuaksi. Kolmihampaiseen suuhun, kun ei vielä voi ihan kaikkea laittaa. Minun äitinikin on antanut omat suosituksensa, vaikka en usko, että hän tietää vieläkään sellaista termiä kuin sormiruokailu.


Joka tapauksessa banaaniletut ovat mainiot juuri tähän tarkoitukseen. Ne ovat terveellisiä, helppoja tehdä ja maistuvat superhyvältä ja ovat maidottomia ja gluteenittomia. Ja nämä sopivat myös aikuisille hyväksi vaihtoehdoksi jauholetuille. Kun olin saanut Nupun päiväunille, keitin teetä, kaadoin lettujen päälle pikkutilkan hunajaa ja nautiskelin hetken aikaa omasta ajasta. Lisäksi, reseptiä on helppo muunnella omaan makuun sopivaksi. Meillä joukkoon meni tänään mustikoita, mutta seuraavan kerran ajattelin laittaa taikinaan pienen määrän omenasosetta.
Minä paistoin lettuset oikeassa voissa, koska se nyt on vain yksinkertaisesti parasta. Minä en käytä margariinia missään muodossa, enkä rypsiöljyä ja oliiviöljykin sopii minusta paremmin muuhun ruuanlaittoon. Mutta kukin tavallaan.

BANAANILETUT

Kypsiä banaaneita                2 kpl
Munia                                   4 kpl
(Mustikoita                            1 dl)
Voita

Riko kulhoon munat, pilko sekaan banaanit, vatkaa sähkövatkaimella/sekoita sauvasekoittimella ainekset keskenään.

(Sekoita joukkoon mustikat, pyöräytä pari kertaa varovaisesti kauhalla/lusikalla.)

Paista pannulla pienellä määrällä voita, hyvin miedolla lämmöllä. Itse käytin meidän hellalla 3;sta ja 4:sta.

Tarjoile kuten haluat. Esimerkiksi sellaisenaan tai vaikka hunajan tai marjojen kanssa.

2 kommenttia:

  1. Voi nam. Näiden on pakko olla herkkua. Pitää testata viikonloppuna ehdottomasti. Mä rakastan kaikkea missä on banaania :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne oli ihan mielettömän hyviä. ;P Näistä tulee ihan ehdottomasti vakioherkku meidän perheessä. Plussaa on se, että nämä ovat oikeasti terveellisiäkin.

      Poista