Raskaudesta & mammalifestä

toukokuuta 17, 2017

En muista, kuinka paljon avasin omia näkemyksiäni ja tuntojani edelliseltä raskausajalta, mutta kun mittariin on tullut ikää lisää pari vuotta ja ajatusmaailma on muuttunut yhden lapsen verran, pieni päivitys on ehkä paikallaan.

Toinen vauva, vauvafoorumi, lasten merkkivaatteet,

Ensimmäiseksi minun täytyy tunnustaa, että minusta ei tullut mammaa ensimmäisen lapsen myötä. Toki kokeilin hieman vettä varpaallani, mutta en koe mammafoorumien keskustelupalstoja, vauvalehtiä, mammablogeja tai mammakerhoja omaksi alueekseni. Eipä minusta myöskään tullut mammabloggaajaa, enkä minä suostu vieläkään tappelemaan facebookkirppiksellä lasten merkkivaatteista. Minusta tuli kyllä äiti, mutta siinä ohella, tulin entistä varmemmaksi ja tietoisemmaksi myös omasta itsestäni, sekä omista mieltymyksistäni. Pikku E on on edelleen silmäteräni ja käytännössä katsoen, koko maailmani, mutta olen hänen myöntään myös itseänäistynyt valtavasti.

Toinen vauva, mammalife, Äitiys, mustavalkoiset vauvanvaatteet,

Olen pian kahden lapsen äiti, joka suurkuluttaa sisustuslehtiä, sekä sisustus- ja lifestyleblogeja, nykyään myös ruokalehtiä. Olen äiti, joka kuolaa edelleen niitä valaisimia enemmän, kuin lastenvaatteita. Kahvilahetki on minulle nautinto, myös lasten seurassa ja olen opettanut tyttärellenikin, millaista herkkua tuore croisant voi olla. Tulevan lastenhuoneen aion sisustaa neutraaleilla väreillä ja ajattomilla, laadukkailla sisustusratkaisuilla.

Toinen vauva, äitiys, mustavalkoiset vauvanvaatteet, mammalife

Olen ihminen, joka etsii vastaukset kysymyksiin mieluummin duodecimin terveystietokannasta tai neuvolasta, kun kysyisi niistä vauvafoorumilla. Parhaan vertaistuen olen saanut toiselta sisustusbloggaajalta, jonka pikku tyttö on lähes saman ikäinen, kuin omani. Minulla on myös fiksuja äitiystäviä lähipiirissä, sekä mieletön äiti, joka puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä kasvatettuaan viisi lasta.

Toinen vauva, Äitiys, Mooseskori, vauvan ensisänky,

Tällä kertaa meillä myös paneudutaan aivan eri tavalla Baby B:n varusteisiin. Pikku E:n kohdalla saimme paljon käytettynä ja lainaan, mutta tällä kertaa aiomme panostaa omannäköisiin tuotteisiin. Koska minulla raskaus- ja imetysaikan hormoonit hyrräävät ylikierroksilla ja olen selvästi herkemmällä, en halua ulvoa keskellä olohuonetta ahdistusta, kun sitteri on väärän värinen. Uskon, että rakas miehenikin arvostaa tätä myöhemmin, vaikka se aluksi kuulostaisikin typerältä.

Toinen vauva, äitiys, Mooseskori, vauvan ensisänky

Paljon kuulee sanottavan, ettei raskaus ole sairaus ja olen tästä aivan samaa mieltä. Kuitenkin viimeksi jouduin jäämään sairaslomalle pian raskauden puolivälin jälkeen, kun työni alkoi käymään liian raskaaksi kropalleni. Tälläkin kertaa aion kuitenkin olla töissä niin pitkään, kuin mahdollista. En laske päiviä raskauden puoliväliin, vaan mieluummin sinne äitiyslomaan. Minun täytyy kuitenkin olla myös realisti. Kun kroppa ei jaksanut viimeksikään, en voi käyttää sitä loppuun tälläkään kertaan.

Toinen vauva, äitiys, nallepipo

Omaa jaksamistani tukeakseni, olen hankkinut itselleni salijäsenyyden ja alkanut käymään salilla. Puntteja en siellä nostele, vaan keskityn aerobiseen treeniin ja ajattelin kokeilla joogaakin. Sen lisäksi olen pysynyt liikkeessä lenkkeilemällä ja lisäämäällä metrejä työmatkoihini kiertämällä vähän pidempää. Omasta mielestäni raskaus ei ole syy heittäytyä selälleen sängylle, vaan minulle tieto uudesta vauvasta itseasiassa nopeutti päätöstäni hankkia se salikortti.

Toinen vauva, äitiys, A lovely little company light box A5

Baby B:n kanssa en aio ottaa stressiä vauvalehtien vuosikerroista, vauvakerhoista, vaatekutsuista tai merkkivaate kirppareista, vaan teemme asiat tälläkin kertaa omalla tavallamme. Itseasiassa tällä kertaa teemme asiat juuri niin, kuin meistä tuntuu hyvältä. Näin vältymme turhilta hormoni-itkuilta, kun pitäisi ottaa vauvasta kuvia leikkimatolla.

xx
Jenni S.

You Might Also Like

0 kommenttia